Stomaching soiled adult diapers
My grandmother, Vali, in the picture, had night terrors around the witching hour. Sometimes she’d cry and other times, to my bowels’ horror, she’d let out a ghostly shrill. I was told her nightly mix of brandy and tobacco snuff brought it on.
In her last 15 years, she stayed with my folks. They took care of her as long as they could: bathing her, wiping her soiled ass and wheeling her around. By the time she hit ninety, she lost mobility in her arthritic legs. When my folks got old themselves, they got Claudia, a caregiver.
Three times a week, Claudia – with her old-school nurse’s touch – bathed Vali, changed her sheets, clothed her, and made sure she took her medicine. She could even stomach changing the old lady’s messy diapers. Vali felt like a baby again. And she loved it.
Vali was one of the lucky few to have had a caregiver. Most senior citizens in South Africa live on a R1400 (€71) monthly pension. They can’t afford professional care.
South Africa has the highest number of people over 60 in Africa – 8.7%. The UN expects the number to rise from 4.1 million in 2011 to over 15 million in 2030. Yet, access to public healthcare is difficult for the elderly and facilities are rotten. For the rural poor, it’s nonexistent.
Only 23% of the elderly have some form of health insurance. It looks worse when broken down by race: only 16% coloured and 6% black elders are covered. This is in stark contrast to the 74% for white senior citizens.
Research suggests community support services to improve access to healthcare are the way to go. This is where people like Claudia have a place. Home-based professional carers can help families that can’t cope. And they are needed now more than ever during these Covid-19 times.
Thing is, there is little state support for carers. Most operate privately, like Claudia, or through NGOs. Many are overworked, stressed and underpaid and can’t afford protective equipment. If nothing is done to take care of the carers, the witching hour for the elderly will come much sooner.
Schmutzige Seniorenwindeln ertragen
Meine Großmutter Vali, auf dem Foto, hatte zur Geisterstunde oft Angst. Manchmal weinte sie und manchmal stieß sie einen unheimlichen Schrei aus, der mir durch Mark und Bein ging. Man sagte mir, ihre nächtliche Mischung aus Brandy und Schnupftabak brächte das mit sich.
In ihren letzten 15 Jahren wohnte sie bei meinen Eltern. Die kümmerten sich so lange wie möglich um sie: badeten sie, wischten ihren schmutzigen Hintern ab und schoben sie herum. Mit 90 verlor sie die Beweglichkeit ihrer arthritischen Beine. Als meine Eltern selbst alt wurden, holten sie sich Claudia, eine Pflegerin.
Claudia badete Vali dreimal die Woche – mit dem Einfühlungsvermögen von Krankenschwestern der alten Schule. Sie wechselte ihre Laken, zog sie an und sorgte dafür, dass sie ihre Medizin nahm. Sie ertrug es sogar, die dreckigen Windeln der alten Dame zu wechseln. Vali fühlte sich wieder wie ein Baby. Und sie liebte es.
Vali war eine der wenigen Glücklichen mit Pflegekraft. Die meisten Senioren in Südafrika haben eine monatliche Rente von R 1400 (€ 71). Sie können sich keine professionelle Pflege leisten.
Südafrika hat mit 8,7% die meisten Menschen über 60 in Afrika. Die Vereinten Nationen gehen davon aus, dass die Zahl von 4,1 Millionen im Jahr 2011 auf über 15 Millionen im Jahr 2030 steigen wird. Dennoch haben ältere Menschen kaum Zugang zur öffentlichen Gesundheitsversorgung und die Einrichtungen sind schlecht. Für die arme Landbevölkerung gibt es nichts.
Nur 23% der Senioren sind krankenversichert. Noch schlimmer sieht es aus, wenn man das nach Ethnien aufschlüsselt: Nur 16% Farbige und 6% Schwarze sind versichert. Das steht im krassen Kontrast zu 74% Weißen.
Die Forschung legt kommunale Initiativen nahe, um den Zugang zur Gesundheitsversorgung zu verbessern. Da kommen Menschen wie Claudia ins Spiel. Professionelle 24-Stunden-Pflegekräfte können Familien helfen, die das selbst nicht schaffen. Und in diesen COVID-19-Zeiten werden sie aktuell mehr denn je gebraucht.
Die Sache ist die: Pflegekräfte werden kaum staatlich unterstützt. Die meisten arbeiten privat, wie Claudia, oder über NGOs. Viele sind überarbeitet, gestresst und unterbezahlt und können sich keine Schutzausrüstung leisten. Wenn nichts für die Pflegenden getan wird, wird die Geisterstunde für ältere Menschen viel früher kommen.
Übersetzung: Iris Thalhammer
Unyamezela amanapkin abantu abadala
Umakhulu wam, uVali, lo ukulomfanekiso onga phezulu, wayenothuselo lobusuku, ejekeleze iyure yokuthakata. Ngamanye amaxesha uyakhala kwaye ngamanye amaxesha, kukuqaqanjelwa kwam ziinkxwaleko zam, ukhuphe umoya omncinci. Ndaye ndaxelelwa ngokuxuba ebusuku brandy kunye necuba snuff ziyizisile.
Kwiminyaka eli-15 yokugqibela, wayehlala nabantu bam. Babemkhathalela kangangoko babenako: Ukuhlamba kuye, kusula iesile yakhe kwaye kumjikeleze. Ngexesha ebetha amashumi asithoba, waphulukana ukuhamba kwimilenze yakhe ye-arthritic. Xa abantu bam babe badala ngokwabo, baba noClaudia, umgcini. Kathathu ngeveki, uClaudia – ekuphathweni kwakhe nguVali osele ekhulile – wamtshintsha amashiti, amnxiba, aqinisekisa ukuba amthatha amayeza akhe. Usenokuba nesisu esiguqukayo iidapile zeenenekazi elidala. UVali waziva njengomntwana kwakhona. Kwaye wayeyithanda.
UVali wayengomnye wabambalwa abenethamsanqa ukuba babe nomntu okhathalelayo. Uninzi lwabemi abaphezulu eMzantsi Afrika bahlala nge-R1400 (€ 71) yepenshoni yenyanga. Abakwazi ukufumana ukhathalelo lweengcali.
UMzantsi Afrika unelona nani liphezulu labantu abangaphaya kwama-60 e-Afrika – yi-8.7%. I-UN ilindele Inani elinyukayo ukusuka kwi-4.1m ngo-2011 ukuya ngaphezulu kwe-15m ngo-2030 Kunzima kubantu abadala kwaye amaziko abolile. Kubantu abahlwempuzekileyo basemaphandleni, ayikho kwaphela.
Kuphela ngama-23% abantu abadala abanendlela ethile yeinshurensi yezempilo. Kubonakala kubi ngakumbi xa uchithiwe ngohlanga: bali-16% kuphela abanemibala kunye ne-6% yabadala abamnyama. Oku kwahluke ngokupheleleyo kwi Iipesenti ezingama-74 zabemi abaphezulu abamhlophe.
Uphando lubonisa ukuba iinkonzo zenkxaso yoluntu ukuphucula ukufikelela kukhathalelo lwempilo ziyindlela eya hamba. Kulapho abantu abanjengoClaudia banendawo. Abongi abakhathalelwe ekhaya banokunceda iintsapho ezingenakukwazi ukujongana nazo. Kwaye ziyafuneka ngoku ngaphezulu kunangaphambili ngeli xesha le-Covid-19.
Into kukuba, akukho nto incinci urhulumente ayifunayo kubakhathaleli. Uninzi lusebenza ngasese, njengoClaudia, okanye ugqitha Ii-NGO. Uninzi lusebenze kakhulu, luxinzelelo kwaye luhlawulwe kwaye alunamali yokhuseleko. Ukuba akukho nto yenziwayo ukuba ithathe indawo yokugcina abo bakhathaleleyo, ilixa lobugqwirha kubantu abadala liza lukhulu kungekudala.
(isiXhosa sitolikwe ngu Malwande Mhamhe)